Dach autostrady jako farma fotowoltaiczna. Ciekawy pomysł na zieloną energię!

Naukowcy z Austrii, Niemiec i Szwajcarii pracują nad koncepcją farm fotowoltaicznych wzniesionych nad autostradami. Chcą tym samym stworzyć dodatkową powierzchnię generującą niskoemisyjną energię.

Europa poważnie podchodzi do transformacji energetycznej i szuka różnych sposobów na generowanie odnawialnych źródeł energii. Ciekawą koncepcję budowy farm fotowoltaicznych zaproponował Austriacki Instytut Technologii (AIT), który we współpracy z niemieckimi Fraunhofer ISE i Forster Industrietechnik pracuje umieszczeniem “zielonych dachów” nad autostradami.

Tysiące kilometrów fotowoltaiki

Wokół dróg szybkiego ruchu miałyby stanąć konstrukcje, na których znalazłyby się farmy fotowoltaiczne. Sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu, która w Austrii liczy ponad 2200 kilometrów, zyskałaby tym samym dodatkowe zastosowanie – czytamy w biuletynie austriackiego federalnego Ministerstwa Ochrony Klimatu i Środowiska, Energii, Mobilności, Innowacji i Technologii (BMK).

Pierwsza część projektu zakłada opracowanie prototypu dachu PV wraz z doborem odpowiednich paneli i wsporników. Zanim program ujrzy światło dzienne, naukowcy chcą określić, czy konstrukcja spełni szereg restrykcyjnych wymagań takich jak: zdolność odprowadzania dużej ilości wody, wytrzymałość na porywisty wiatr, niskie temperatury czy uderzenia – podaje “PV Magazine”. Twórcy koncepcji chcą też oszacować koszty związane z serwisowaniem i konserwacją.

Kolejny etap zakłada roczne testy farm fotowoltaicznych na wybranych odcinkach austriackich autostrad.

Większe bezpieczeństwo kierowców

Zdaniem naukowców z AIT, dachy fotowoltaiczne nie tylko mogą generować niskoemisyjną energię, ale również przyczynią się do ochrony dróg przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi – deszczem, śniegiem i wysokimi temperaturami – co zwiększy bezpieczeństwo kierowców oraz wydłuży żywotność nawierzchni. Zadaszenie ma pełnić rolę ekranów dźwiękochłonnych poprawiających komfort życia mieszkańców.

Projekt PV-SÜD jest finansowany przez Agencję Promocji Badań (FFG), austriackie Federalne Ministerstwo ds. Klimatu, Środowiska, Energii, Mobilności, Innowacji i Technologii (BMK), niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu oraz szwajcarskie Federalne Biuro Dróg i Autostrad.

źródło: www.scigacz.pl

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj.